Man kan ha en fantastisk hemsida med intressanta bilder och spännande innehåll men ingen kommer för att se härligheten. Vad kan detta bero på? Det finns inte ett enkelt svar på frågan för sökoptimering består av många olika moment. Om man jobbar på rätt sätt så kan man få mer trafik till sin hemsida, men det tar tid att lära sig alla knepen, och reglerna för bästa SEO uppdateras ständigt. Därmed så kan det vara bäst att ta hjälp av ett proffs som har varit med länge och som kan avgöra vad som behöver göras för att öka hemsidans synlighet och för att få mer besök av folk som verkligen är intresserade av det som erbjuds.

Hemsidans syfte och innehåll

Innan man ens börjar mecka med innehåll och länkar så måste man tänka igenom vad syftet med hemsidan är. Det kan till exempel vara så att man:

  • Vill sälja egna produkter på sajten
  • Vill tjäna pengar på att skicka folk vidare till en annan butik där de handlar, så kallad affiliate hemsida
  • Vill informera och sprida ett viktigt budskap
  • Vill bygga ett register med en relevant kundbas
  • Vill ta reda på information om en viss kundgrupp
  • Vill stötta den huvudsakliga hemsidan med en så kallas satellitsida

Det finns många olika anledningar till att man driver en hemsida och det är verkligen viktigt att man förstår var ens fokus ligger innan man sätter igång med sökoptimering. Om man inte gör det så blir arbetet allt för brett och även om man lyckas få mer trafik så är det inte säkert att man får rätt typ av besökare och då har man ju lagt ner pengar och tid på SEO arbetet i onödan. Man kan alltid få hjälp med analys av syfte och det innehåll man bör presentera av en expert som förstår kopplingen mellan nyckelord och trafik. Det är sällan ett gott tecken då man kan betala direkt för en SEO tjänst utan att själv behöva uttrycka några mål eller tankar omkring sin hemsida. Det bästa är när man kan ta en aktiv del i arbetet och förstå varför man gör vad och hur detta kan tänkas leda till mer trafik. När man förstår mer om arbetsprocessen så kan man ju enklare följa den och se om den leder till några resultat.

Att synas i sökresultaten

Man pratar ofta om det där med Googles sökresultat och då handlar det för det mesta om de organiska resultaten, det vill säga de resultat som man inte kan köpa sig till. Den som har en hemsida vill synas på Googles första sida för att på så vis få mer trafik, och visst, det här är viktigt. Nu är det bara så att Google har en första sida för varje individuell sökterm som används och även för längre uttryck och meningar som används. Det här betyder att man måste avgöra för vilka ord och meningar som man vill hamna längst upp med. Här är det ofta så att man måste tänka specifikt och inte allmänt. Om man till exempel erbjuder massage så är ordet massage alldeles för allmänt. Då är det bättre att fundera på vad potentiella kunder kommer att söka efter vilket kanske blir något i stil med massage behandlingar i Kiruna. Med rätt sökord så kan man jobba på att synas i sökresultaten för mer trafik genom att skapa innehåll som talar om för sökmotorerna att detta är vad man kan erbjuda på sin sajt.

När man väl syns i sökresultaten för uttryck som har många sökningar så kan detta leda till väldigt mycket trafik och det innebär då att man kan få många nya kunder via sin hemsida.

Det där med länkar

Det är ju inte bara länken i sökresultaten som kan leda till mer trafik till en hemsida. Man ska även tänka på hur länkar, eller så kallade backlinks, leder till bättre placering i sökresultaten samt fler besökare. När man lägger ut länkar som pekar mot den egna hemsidan på rätt ställen så kan man få mer trafik. Det finns många olika sätt att jobba med bakåtlänkar och det som anses vara det allra finaste är förstås när detta inte är artificiellt och verkliga människor rekommenderar ens sajt. Det här händer då man har en riktigt bra hemsida som har fått fart och som syns, men när man sätter igång med sin sökmotoroptimering så får man räkna med att själv skapa dessa länkar. Bra länkar kan komma från:

  • Forum – i signatur och i samtal där ens sajt kan nämnas med länk
  • Facebook och andra sociala nätverk
  • Bloggkommentarer
  • Blogginlägg
  • Artiklar
  • Presentationer av Podcast, videos hos till exempel YouTube, och kataloger för PowerPoint presentationer online
  • Artikelkataloger
  • Webbkataloger

För att en länk ska vara bra så ska den komma från material som ger ett verkligt värde. Därför ska man vara försiktig med att kasta ut bakåtlänkar hur som helst. Det är bättre att noga undersöka den sajt eller tjänst som erbjuder länkarna och ta ställning till om man vill associera sin egen hemsida med denna sajt. Google kommer nämligen att ta hänsyn till den kvalitet som en länk erbjuder för att besluta huruvida den är en röst för eller emot sajten som den pekar mot.

Ett aktivt SEO arbete

Det gäller att jobba aktivt med sökmotoroptimering. När man får professionell hjälp så kostar detta förstås pengar och därför så är det bra om man kan se till att möjligheten att utföra visst arbete själv finns. Man kan kanske själv uppdatera med innehåll och sköta viss länkning. Det bästa är när man får hjälpen som krävs för att komma igång samt underhåll då och då. Om man blir alltför beroende av en SEO tjänst så kan detta leda till att ens hemsida helt förlorar fästet om man avslutar samarbetet och det är ju verkligen synd när man nu har investerat i att få sin hemsida synlig på nätet. Kom ihåg att trafik inte bör komma enbart från sökmotorerna. Det finns fler sätt att fiska trafik på och man ska alltid fundera på hur man kan bygga sitt eget nätverk med potentiella kunder med hjälp av kontaktformulär, nyhetsbrev, och mer.

Kommentera