Säkert har du hört talas om så kallad ”off page”-optimering. Att sökoptimera off page är helt enkelt ett sätt att optimera utanför själva sajten istället för ”direkt på”. Off page-optimering kan exempelvis innebära att man aktivt skaffar sig nya inlänkar till sin sida eller att man registrerar sajten i olika länkkataloger ute på nätet. Är du intresserad av att köpa eller hyra länkar?

Att optimera off page
”Off page”-optimering kallas den sökmotoroptimering som sker utanför den aktuella sajten. Det kan med andra ord handla om att man försöker skaffa fler inlänkar till sajten eller att man lägger till sig i olika länkkataloger på webben. Målet är precis som vid on page-optimering (på själva sidan) att rankas högre i sökmotorernas resultatlistor (den så kallade SERP:en) och därigenom driva mer trafik till sajten.

Länkar hit och dit…

I sökoptimeringssyfte är det bra med länkar in till din sajt då de ökar sajtens så kallade PageRank samtidigt som de får nya besökare att hitta till sajten. Sådana ingående länkar är därför värda att satsa lite extra på. Länkar kan såklart också förekomma ut från sajten, det som brukar kallas för externa länkar, liksom inom den aktuella sajten, så kallade interna länkar.

En annan sidas externa länkar har ett visst värde för dig som ”tar emot” länkarna. Men, värdet på länken som delas ut kan minska med det totala antalet externa länkar som förekommer på den länkdelande sajten. Se gärna till att få inlänkar från sajter med så hög PR (PageRank) som möjligt, högre än din egen – det gynnar din egen sida.

Ibland länkar två liknande webbplatser ömsesidigt och driver på så sätt relevant trafik till varandra. En del är beredda att betala för en länk från en önskad webbplats (eller för en synlig placering i en sökmotor). Värdefulla länkar kan förstås också skapas via exempelvis bloggar och communities.

Glöm heller inte bort möjligheten till naturliga inlänkar. Naturliga inlänkar kommer med automatik när användarna verkligen gillar din sajt och vill dela med sig av information, en produkt eller tjänst, som återfinns på din sida. Därför är det viktigt att du gör innehållet så intressant och lockande som möjligt för besökaren, det vinner du mycket på i längden.

…och PageRank

Kanske har du hört talas om begreppet ”PageRank”? PageRank, förkortat ”PR”, bygger på en algoritm som beräknar en webbsidas betydelse. Värdet kan variera från 0 – 10 där en sida med värdet ”10” har störst betydelse. För sökmotorn Google ingår PageRank som en del av beräkningen för hur sajterna rankas i SERP:en (Search Engine Result Pages).

Artiklar om Sökmotoroptimering

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)