En så kallad ”alt-text” utgörs av en dold text som beskriver en viss bild på en webbsida. Alt-texten som du anger för en bild bör vara så specifik och ”motsvarande bilden” som möjligt.

Alt-textens syfte är att ge besökaren information om bilden i de fall bilden exempelvis inte laddar som den ska. Alt-texten fyller inte minst också en viktig funktion för alla de användare som använder sig av skärmläsare, så kallade ”screen readers”.

Var noga med att alltid ange alt-texter för de bilder du publicerar. På så sätt gör du din sajt användarvänlig – något som gillas skarpt av både besökare och sökmotorer.

Alt-texten anges i dokumentets html-källa i ”img”-elementet, efter attributbeteckningen ”alt=” och inom två citationstecken.

En bilds alt-text bör innehålla cirka 10-80 tecken. Ofta har skärmläsare ett stopp vid 150 tecken, så se till att hålla alt-texten kortare än så. En alltför kortfattad alt-text är däremot inte heller bra, så utgå från ett minimum på cirka 10 tecken.

Det finns dock ett tillfälle när alt-texter helt kan utelämnas. Det är när bilderna i fråga faktiskt inte tillför någon vettig information, utan enbart finns där i dekorativt syfte. Då kan du lämna utrymmet mellan citationstecknen tomt: alt=””. Det vill säga, ”alt” finns fortfarande kvar, men själva värdet utlämnas.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Kommentera