En ankartext är samma sak som den text du klickar på för att ta dig vidare till en viss sajt. Ankartexten utgörs med andra ord av själva länktexten.

Vid sökmotoroptimering (SEO) värderas inlänkar generellt högt, men alla inlänkar är inte riktigt lika värdefulla och inte heller alla ankartexter. Bäst för din egen sajt är om en inlänks ankartext utgörs av dina särskilt utvalda nyckelord, det vill säga de sökord som du önskar optimera mot.

Det du minst av allt vill se är alltså inlänkar med länktexten ”klicka här” och ”läs mer på denna sida”. Sådan ankartext tillför knappast din sajt något större värde.

Om du exempelvis säljer ”billiga möbler” bör ankartexten däremot helst utgöras av just frasen ”billiga möbler”, till exempel: ”Här hittar du billiga möbler”. Kom ihåg: dina viktiga nyckelord bör med andra ord helst ”förankras” i inlänkarnas ankartexter/länktexter.

Ofta har du däremot kanske inte möjligheten att styra över inlänkarnas ankartexter, då många inlänkningar sker genom så kallad naturlig inlänkning av okända användare som av en eller annan anledning väljer att länka till din sajt.

Om chansen att påverka ankartexten däremot ges, till exempel vid ett så kallat länkbyte, kan det däremot vara en klok idé att låta nyckelorden få utgöra ankartexten till din sajt. Inlänkar med en relevant ankartext kommer nämligen att bidra till att sajten rankas högre av sökmotorerna.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Kommentera