Den organiska träfflistan är den vanliga resultatlista som kommer upp på skärmen vid en viss sökning i en sökmotor.

För att mer specifikt beskriva den organiska träfflistan, så kan den sägas utgöra resultatlistan över de rangordnade träffarna. Så kallade sponsrade länkar står alltså utanför den organiska träfflistan.

Att träfflistan är ”organisk” innebär helt enkelt att rangordningen är ”levande”, det vill säga föränderlig. Bara för att du råkar ligga på en 2:a plats ena veckan, betyder det inte att du ligger kvar på samma position om en vecka.

Hur bra placering du får i den organiska träfflistan, beror på hur sökmotorvänlig din sajt är. Detta skiljer den organiska träfflistan från de sponsrade länkarna (som vanligen kan ses direkt bredvid – eller ovanför – den organiska träfflistan), vilka är betalda visningsplatser.

Själva rangordningen i den organiska träfflistan bestäms av hur relevanta sajterna är för den aktuella sökningen. Mest relevant anses toppträffen vara, därefter minskar relevansen med träfflistans längd.

Andra vanliga benämningar på den organiska träfflistan är ”organiskt resultat”, ”organiskt sökresultat”, eller kort och gott ”träfflista” eller ”SERP” (Search Engine Result Pages).

Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Kommentera