PageRank (förkortat ”PR”) är ett system Google använder sig av för att beräkna en sidas informationsvärde och popularitet. Populariteten avgörs av sidans inlänkar – ju fler och starkare länkar in till sajten, desto bättre för sidans PageRank.

Vid PageRank-uträkning tas inte bara hänsyn till antalet inlänkar, utan också länkarnas styrka tas med som beräkningsgrund. En inlänk vars länkande sida har hög PageRank, ”PR”, värderas högre än en länk från en sida med lägre PR.

Förutom inlänkar förmodas också bland annat domänens ålder, antalet utlänkar och undersidor vara faktorer som påverkar en sajts PageRank. PageRank enbart avgör inte din placering i Googles träfflista, men ingår däremot som en del i beräkningsalgoritmen för rangordningen.

PageRank uttrycks i en siffra mellan 0-10, där 10 är det högsta och bästa värdet. PR-skalan är exponentiell, det vill säga det är enklare att gå från PR2 till PR3, än från PR4 till PR5.

Det är för övrigt inte många sajter som lyckas nå en PageRank över 7 eller 8, det stora flertalet sajter brukar hamna på ett PR-värde mellan 2 och 4. För att ta reda på din sajts PageRank-värde kan du exempelvis installera Google Toolbar.

Begreppet PageRank kommer inte från engelskans term för ”sida”, utan har fått sitt namn efter Larry Page, den ene av Googles två grundare.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)