Sökmarknadsföring kan sägas utgöra ett begrepp för annonsering och marknadsföring inom ”sök”, vilket innefattar områden som bloggsök, videosök, och ”traditionellt” sök via exempelvis Google.

Sökmarknadsföringens syfte är att driva så mycket, och relevant, trafik som möjligt till en viss sajt.

Kort sagt handlar sökmarknadsföring om att effektivt exponera sajten i olika sökmotorer så att så många besökare och potentiella kunder som möjligt hittar till din sajt.

Sökmarknadsföring kan till exempel ske genom sökmotoroptimering, så kallad SEO, för en bättre placering i sökmotorernas träfflistor. Men i begreppet sökmarknadsföring ingår även marknadsföring i sökmotorer via så kallade sponsrade länkar.

Vid ”vanlig” sökmotoroptimering jobbar man för en bättre placering i SERP:en, det vill säga sökmotorns organiska träfflista där alla relevanta sajter presenteras i fallande relevansordning.

Sådan sökmotoroptimering handlar om ett mer långsiktigt arbete och ger det bästa resultatet i det långa loppet.

Detta till skillnad från sökmarknadsföring via så kallade sponsrade länkar, då man istället betalar för en bra placering i sökmotorns resultatlista. Sponsrade länkar kan sägas ge en mer kortvarig, men direkt effekt.

Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Kommentera