Sökmotormarknadsföring är kort sagt samma sak som marknadsföring via olika sökmotorer.

Målet med sökmotormarknadsföring är att få en så bra placering i sökmotorernas resultatlistor som möjligt. Anledningen är helt enkelt att en bra placering i sökmotorernas träfflistor leder till fler besökare.

För att kunna klättra i träfflistan måste du veta vilket nyckelord du ska optimera din sajt emot. Du måste fundera över vilka söktermer potentiella kunder skulle använda, och sedan arbeta för att hamna högt upp på listan vid sökningar innehållande samma nyckelord.

Sökmotormarknadsföring kan ske dels genom sökmotoroptimering, ”SEO”, dels genom köp av sponsrade länkar.

Vid sökmotoroptimering (SEO) försöker man anpassa sajten så att den blir så sökmotorvänlig som möjligt. Målet är att klättra i den organiska träfflistan, det vill säga sökmotorns egen rankinglista över sajternas relevans i samband med en sökning på ett visst ord.

Ett enklare, dock kostsamt sätt att synliggöra sajten på en bra position, är att betala för en bra placering i sökmotorns träfflista. Sådana så kallade sponsrade länkar brukar normalt återfinnas strax till höger om, och/eller direkt ovanför den organiska träfflistan.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Kommentera