Sponsrade länkar är helt enkelt köpta sökresultat. De sponsrade länkarna brukar synas strax till höger om den vanliga ”organiska” träfflistan, eller direkt ovanför densamma.

Vanligen har de sponsrade länkarna dessutom en annan bakgrundsfärg än resultaten i den vanliga resultatlistan.

Sponsrade länkar kan användas då man av ett eller annat skäl inte lyckas avancera önskvärt mycket i den organiska träfflistan, eller när det handlar om en viss kampanj eller nylansering.

Med en sponsrad länk garanteras man med andra ord en bra placering i sökmotorns resultatlista oavsett hur bra eller dåligt man har sökmotoroptimerat sajten.

Det finns också särskilda annonsnätverk som erbjuder tjänster där annonsören får betala för sponsrade länkar från flera sökmotorer.

I annonsnätverkens tjänster ingår ofta viss statistik som talar om för annonsören vad som sker efter att någon klickat på länken.

Via denna statistik kan du bland annat få reda på hur många besökare som konverterats till kunder, vilket är värdefull information när du vill ha en bild över hur bra din sökmotoroptimering fungerar.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Kommentera