Inom SEO hör man ofta talas om begreppet ”The Long Tail”, på svenska översatt ”den långa svansen”, vilket enkelt uttryckt betyder att man optimerar mot ett större antal nyckelord.

Många användare söker nämligen på fler än ett ord vid en sökning i en sökmotor, och på grund av dessa ofta förekommande långa söksträngar har inom SEO begreppet ”long tail” myntats.

Ett sätt att driva mer trafik till sajten är därför att optimera mot ett flertal nyckelord, så att man bättre kan matcha sökningar innehållande många sökord.

Ett exempel på en kort och generellt sökterm utgör ordet ”bil”. Skriver användaren istället in ”bil” + ”säljes” + ”stockholm” i sökmotorn, blir sökningen genast mer begränsad i och med den långa söksträngen.

Målet med ”Long Tail”-SEO är alltså att försöka driva mer trafik till sajten med hjälp av ett större antal sökbegrepp, eftersom man då kommer att matcha ett större antal sökningar.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)