Inom SEO (sökmotoroptimering) förekommer den ofta diskuterade termen ”TrustRank”, förkortat ”TR”, vilket förenklat kan sägas vara ett mått på en sajts tillförlitlighet.

Exakt hur TrustRank beräknas är inte allmänt känt, däremot förmodas till exempel ”pålitliga institutioner” som universitet och stora organisationer ha ett högt TR-värde.

Så kallad TrustRank antas bygga på vissa kriterier som exempelvis sökmotorjätten Google sannolikt börjat vikta allt tyngre, när det handlar om vilken placering en sida ska tilldelas i den så kallade SERP:en (sökmotorns träfflista).

Hur beräkningen för sådan TrustRank verkligen ser ut är förstås inte allmänt känt. Sannolikt grundar sig däremot en sidas TrustRank på en mängd olika faktorer.

Exempel på faktorer som normalt antas vara relevanta vid beräkning av sajtens ”trust”, är inlänkning från större och pålitliga sajter, samt sajtens/domänens ålder.

Ytterligare en faktor som tros påverka ”trusten” för en sajt, är om sajten i fråga också har ett unikt innehåll av god kvalité.

Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Kommentera