Orden sökmotoroptimering, sökoptimering och SEO är det kanske inte alla som känner till. Det är heller inte så konstigt då dessa begrepp är relativt nya i IT-världen och mycket ovanliga i folkmun. Dock är just sökmotoroptimering, eller SEO som det allmänt kallas, ytterst viktigt för företag och organisationer som på ett eller annat sätt är beroende av trafik på dess hemsida.

Vad är sökmotoroptimering?

Vad är då sökmotoroptimering? Ja, det är inte helt lätt att förklara i allmänna termer, främst med tanke på att SEO är så stort och en relativt komplicerad process. Sökmotoroptimering är ett försvenskat ord från engelskans ”search engine optimization”, mest känt med förkortningen SEO. Idéen med SEO, eller sökmotoroptimering är att få den specifika hemsidan att hamna så högt upp som möjligt i träfflistan på de stora sökmotorerna. Alltså om ett företag säljer begagnade traktorer och har en hemsida är de beroende av att potentiella kunder hittar den lätt på nätet utan att lockas av konkurrerande webbsidor. Kunden i fråga söker då exempelvis på Google och använder då sökorden ”Billig traktor”, ”Begagnad traktor” eller endast ”Traktor”. Då kommer sökoptimeraren in i bilden. Dennes uppgift är då att med hjälp av dessa sökord få hemsidan att hamna på topp tre i Googles träfflista. Undersökningar visar nämligen att cirka 90% av internetanvändare endast tittar på de tre träffarna längst upp i träfflistan.

Varför sökmotorer

För 15 år sedan var Internet inte en bråkdel av vad det är idag. Visst var IT på väg uppåt och ökade under denna period explosionsartat i popularitet, men det fanns endast ett fåtal sökmotorer och konkurrensen hemsidor emellan var minimal. Idag ser det annorlunda ut och företag är minst sagt beroende av sökmotorerna. I princip varenda internetanvändare utnyttjar sökmotorer och då i synnerhet Google. Istället för att chansa på en internetadress är det ju så mycket enklare att skriva in ett sökord i rutan och trycka på sök, varefter ett miljontal alternativ genast dyker upp på skärmen, där det mest relevanta ligger längst upp. Den enorma konkurrensen på Internet har medfört att företag, organisationer och bloggare idag är beroende av en sökoptimerares tjänster.

Sammanfattningsvis kan man förklara SEO med att dela upp begreppet i två delar. Den ena delen är att helt enkelt göra sin webbplats mer relevant med hjälp av optimering. Den andra delen är att göra den mer populär med hjälp av inlänkar.

Internetanvändning nu och då

Om vi backar tillbaks tiden ett par år, eller rättare sagt 15 år kan vi se en enorm skillnad mot idag vad gäller IT-användning. För 15 år sedan var persondatorer inte alls så vanliga, visst kunde man se en burk stå i vart och varannat hem, men det var inte alls säkert att den datorn var uppkopplad mot Internet. I takt med att bredband utvecklades, blev mer populärt och mer tillgängligt för gemene man ökade även internetanvändandet i vårt land. Idag är det inte ovanligt att en normalstor familj äger två eller fler datorer där samtliga är uppkopplade mot internet. Under senare år har det mobila bredbandet revolutionerat och möjliggjort att man kan ta med sig datorn eller en avancerad mobiltelefon vart som hels och samtidigt vara tillgänglig online.

Dina besökares relation till Google

Undersökningar visar även att Google och de andra sökmotorerna spelar en betydande, om inte livsnödvändig roll i frågan om din webbsidas överlevnad. Cirka 80 procent av alla besökare på din webbsida hittar dit med hjälp av Google, då är det inte svårt att förstå vikten av en väl utförd sökoptimering. Företagare som testat sökmotoroptimering har blivit totalt hänförda över skillnaden, gentemot när de inte hade sökmotoroptimering. Framförallt har de sett en rejäl skillnad i kassan då trafiken ökat med 100 procent som i sin tur ökat omsättningen.

Sökmotoroptimering med en liknelse

Man kan enkelt förklara sökmotoroptimering med en liten liknelse. Föreställ dig att du och din kompis startar varsin butik där ni säljer gympaskor. Din kompis beslutar sig för att hyra en liten lokal på drottninggatan i Stockholm och du tycker att det är en mycket bättre idé att bygga en liten stuga mitt i de småländska skogarna för att ha din butik där. Vem tror du får mest gymnastikskor sålda? Jo, din kompis. Hur ska kunderna hitta till din lilla stuga om de inte får vägvisning?

Läs mer om Sökoptimering här!

Kommentera