Google är vanligtvis det första man tänker på när vi talar om SEO. Det är lätt att förstå varför – det är en otroligt kraftfull sökmotor och alla vill rankas högt på den. Men det är inte den enda sökmotorn, särskilt i dagens läge där alla söker sig till andra former av medier för att besvara sina frågor eller ge dem den information de behöver. YouTube håller på att bli en mycket relevant sökmotor nuförtiden. Den är inte lika stor eller populär, men det är definitivt en sökmotor som du vill optimera för för att öka din närvaro på nätet.

De bästa SEO-taktikerna på YouTube

Utför sökordsforskning för video. Först och främst måste du skapa en lista över nyckelord som du vill rankas för. Hur gör du detta? YouTubes funktion Search Suggest är ett bra ställe att börja. Skriv bara in ett ord eller en fras som är relevant för dina videor, så får du se en rad relaterade ord eller fraser dyka upp. Detta är otroligt användbart eftersom dessa termer är vad folk faktiskt söker efter i sökfältet.

Du kan också kolla in några populära videor som liknar det ämne som du planerar att publicera om. Du kommer att kunna se vilka nyckelord som dessa videor är optimerade kring och använda samma nyckelord i din strategi. Kom ihåg att titta på de mest populära kanalerna inom din nisch och sortera deras videor efter ”mest populära” för att få bästa resultat.

Det finns olika verktyg som ger dig en djupgående titt på varje videos taggar. VidIQ Chrome Extension är till exempel ett bra verktyg som visar videons taggar direkt på sidan. Du kan också använda din ”Traffic Source: YouTube Search”-rapporten för att hitta nyckelord som folk har använt för att hamna på dina videor.

Det sista steget i din sökordsforskning är att hitta sökord som har låg konkurrens. Vad räknas som låg konkurrens? Detta beror helt och hållet på din nisch. När du söker efter ett nyckelord bör du vara uppmärksam på området ”om resultat” som visar hur många videor som finns där.

Se till att dina nyckelord matchar dina videotitlar

När du har utfört din sökordsforskning och du har en lista med idéer är det dags att börja publicera. Matchning av nyckelord är ganska viktigt på YouTube, särskilt om man jämför med Google. Du vill se till att dina nyckelord matchar dina videotitlar för att få bästa möjliga resultat. Låt oss säga att du är ett kafé och försöker dyka upp när någon söker efter ”hur man gör kaffe”. I det här fallet ska du undvika att döpa din video till ”10 sätt att göra den bästa koppen kaffe”.

Testa det själv. När du söker på ett nyckelord visas vanligtvis videor som har exakt det nyckelordet i titeln. YouTubes algoritm är inte lika intuitiv som andra sökmotorer. Det betyder att du måste ge din video en titel som ”hur man gör kaffe: 10 läckra sätt” för att rankas för sökordet ”hur man gör kaffe”.

Publicera videoklipp med hög retention

Det är bra att optimera dina videor för rätt sökord, men det kommer inte att föra dig särskilt långt om inte folk faktiskt tittar på och tycker om det du publicerar. Detta kallas för publikbehållning, där mängden av din video som folk tittar på spåras. YouTube har faktiskt förklarat att publikens retention är en mycket viktig rankingfaktor för dem. Detta beror sannolikt på att folk inte klickar på annonser om de inte stannar kvar på själva plattformen.

YouTube kommer att vara mycket mer benägna att marknadsföra din video om den har en hög retentionsgrad. Så hur ser du till att dina videor är tillräckligt engagerande för att få folk att fortsätta titta? Först och främst ska du se till att innehållet i videon är värdefullt och relevant för de sökord du rankar för. YouTube förlitar sig i hög grad på publikens retention för att avgöra videons kvalitet.

Använd kortare titlar som är rika på nyckelord

Som nämnts ovan är det viktigt att se till att ditt nyckelord finns direkt i videons titel. Men en annan viktig punkt som du inte får glömma: håll dina titlar kortare – mindre än 50 tecken. Du kan inkludera ditt nyckelord i titeln, men håll det enkelt. Din beskrivning kan innehålla fler nyckelord eftersom du kan använda mellan 200 och 350 ord där.

Som en extra bonus kommer en kort och tydlig titel att göra din video mer delbar på sociala medieplattformar. När YouTube ser att din video delas kommer den att främja din video ännu mer. Naturligtvis kan du gå några tecken över riktlinjen på 50 tecken, men försök att hålla dig så nära den som möjligt.

Sikta på en hög klickfrekvens (CTR)

YouTube lägger också stor vikt vid klickfrekvensen (CTR) för de videor som läggs upp. Hur beräknas CTR? Det baseras helt och hållet på om någon klickar på din video jämfört med andra videor som finns i sökresultaten. Om din video ofta dyker upp för ett visst sökord men inte klickas på, har du en låg CTR. YouTube kommer så småningom att skjuta ner den specifika videon i sökresultaten på grund av detta.

Så hur kan du förbättra din CTR? När du lägger upp dina videor, se till att du använder övertygande titlar och miniatyrbilder. Som vi nämnde ovan vill du att titeln ska vara kort och tydlig med ditt målnyckelord direkt i titeln. När det gäller miniatyrbilden ska den vara ljus och attraktiv. Se till att du använder färger och kontraster på ett bra sätt för att fånga uppmärksamheten.

Använd nyckelordstaggar i dina videor

Google brukade ha något som kallas meta keywords tags. Nyckelordstaggar liknar meta nyckelordstaggar, men de används fortfarande ofta, och de är faktiskt ganska viktiga när det gäller att visas som en ”rekommenderad video”. När du tittar på en video ser du en lista över rekommenderade videor till höger om videospelaren på en dator eller under videon på en mobil enhet. Du måste använda nyckelordstaggar för att visas här.

Sikta på ungefär 30-40 unika taggar att lägga till i din video – allt från ett enkelt ord till fraser med tre ord. Gå tillbaka till din sökordsforskning och använd några av de termer du samlat in här.

Främja dina videor på andra plattformar

YouTube kommer inte att kunna mäta din publikbindning eller andra viktiga faktorer om du inte får visningar. Visst kan du förlita dig enbart på din SEO-taktik, men du kommer att få ännu bättre resultat om du ägnar lite tid åt att marknadsföra dina videor på andra plattformar. Så hur marknadsför du dina videor? Spendera lite tid på andra plattformar, till exempel Quora och andra frågesidor.

Quora, i synnerhet, råkar vara en av de mest använda plattformarna på nätet. Gå inte in där och spamma ditt innehåll. Lägg i stället upp en länk till videon där det är meningsfullt. Om någon ställer en fråga om något som en av dina videor kan besvara, ge dem länken. Typiskt sett är de personer som ställer frågor desperat på jakt efter ett svar.

De kommer sannolikt att titta på din video till slutet, vilket är bra eftersom det ökar din retentionsgrad. Är du redo att komma igång? Sök helt enkelt efter ett nyckelord som beskriver ämnet för din video. Hitta sedan en fråga som du enkelt kan besvara med din video. Ge ett kort svar innan du ger länken för mer information.

Fokusera på rätt videolängd

När vi talar om rätt videolängder beror allt på dina mål. Till exempel tenderar 10 till 16 minuters längd att rankas bäst. En längd på 4 till 6 minuter tenderar dock att få flest möjliga visningar. Håll dig borta från videor som är kortare än 2 minuter långa. Youtubes publik tenderar i allmänhet att undvika dessa videor eftersom de ofta är för korta för att ge tillräcklig information.

Kom ihåg att du kan ha en bra blandning av videor – några som sträcker sig mellan 10 och 16 minuter och några som sträcker sig mellan 4 och 6 minuter. Om du till exempel har en reklamvideo om en ny produkt kanske du inte har 10-16 minuter innehåll att erbjuda. Det här är ett utmärkt tillfälle att sikta på visningar.

Uppmuntra människor att prenumerera på din kanal

YouTube använder prenumerationer som en av sina många rankingfaktorer för att rangordna videor. Även om likes, visningar och kommentarer är fantastiska är det viktigt att se till att din publik prenumererar för att se ditt innehåll regelbundet. YouTube betraktar antalet prenumeranter du har som en stor signal om huruvida du tillför värde till plattformen eller inte. När det är möjligt ska du be människor att prenumerera i början av din video. Det räcker med ett snabbt omnämnande av ”glöm inte att prenumerera så att du får en notis när jag lägger upp nya videor”.

Förutom att direkt be folk att prenumerera, tänk på detta när du marknadsför dina videor. Om du har sagt till någon på en annan plattform att kolla in din video, låt dem veta att de ska prenumerera eftersom du ofta kommer att publicera innehåll om det här ämnet och andra liknande ämnen.

Försök att få dina videor inbäddade på andra ställen

Även om det inte är bevisat verkar det finnas ett samband mellan videor som rankas ganska bra och videor som är inbäddade på andra områden på webben. Om du har en webbplats, lägg till ett videobibliotek och bädda in dina videor där. Om du upptäcker en webbplats som skulle kunna använda din information för att sammanfalla med en artikel som de har skrivit, låt dem veta att du gärna låter dem bädda in din video för att ge ännu mer värde till deras läsare. Det finns många sätt att få din video inbäddad på andra ställen.

Förbättra ditt produktionsvärde

När du börjar räcker det med en mobilkamera eller digitalkamera av god kvalitet. Men om du verkligen försöker placera dig väl är det dags att börja tänka på att förbättra ditt produktionsvärde. Naturligtvis är det inte möjligt för alla att ha råd med en dyr studiouppsättning på proffsnivå. Men det är varken nödvändigt eller rekommenderat för att få en högre videokvalitet. Om du använder en mobil enhet är det helt okej. Gör bara några små investeringar för att förbättra ditt produktionsvärde med hjälp av den.

Skaffa till exempel ett stativ till din mobila enhet. Det hjälper till att se till att du är i fokus och att videon spelas in på ett stabilt sätt. När du väl har ett stativ kan du fundera på att skaffa en bakgrundsbild bakom dig. Du kan hitta några bakgrundsbilder av utmärkt kvalitet på nätet för mindre än 50 dollar.

Lägg sedan till lite belysning. Detta är frivilligt, men det kommer verkligen att hjälpa dig att producera videor av hög kvalitet. Några lampor kan vara till hjälp, men om det är möjligt bör du satsa på produktionsljus. Slutligen ska du använda en mikrofon. Det finns många billiga alternativ som ger dig bättre kvalitet än den inbyggda mikrofonen på din mobila enhet eller kamera.

Lägg till slutna undertexter i dina videor

Många vet inte att YouTube stöder möjligheten att lägga till slutna textningar. Detta är fantastiskt för personer som är döva eller hörselskadade, vilket är viktigt eftersom du inte vill förlora en betydande del av befolkningen. Slutna textningar har dock också en överraskande SEO-fördel: de är crawlerbara. Det stämmer! Om du lägger till slutna textningar i alla dina videor ökar du dina chanser att rankas högre eftersom sökmotorerna lättare kan förstå vad videon handlar om.

YouTube erbjuder automatisk textning, men det är viktigt att granska vad de har hittat snarare än att lita på att det är perfekt. Du kan använda dessa textningar eller granska dem för att göra redigeringar för att säkerställa att de är korrekta. Det är också bra att nämna ditt nyckelord ett par gånger i videon av den här anledningen.

Kom ihåg att dubbelkolla dina filnamn

Det här är ett annat tips som inte direkt är bevisat, men med tanke på de vanligaste SEO-reglerna är det viktigt att göra. Även om det inte kommer att ha någon dramatisk inverkan på din ranking kommer det definitivt att hjälpa dig att komma närmare det du vill ha. Din råfil kan ha ett standardnamn som liknar ”20190316.mp4”, så ändra det till något som är mer fokuserat på dina nyckelord. YouTube kommer att se detta och veta vad din video handlar om – vilket gör att de kan rangordna den på ett mer lämpligt sätt.

Kategorisera dina videor under avancerade inställningar

Detta är ett annat allmänt okänt tips, men du kan kategorisera dina videor under ”avancerade inställningar” efter att du har laddat upp dem. Detta är ett utmärkt sätt att se till att din video grupperas med andra liknande videor, för att se till att den hamnar på avsnittet ”rekommenderade videor”. Du får exponering för ett större antal tittare eftersom de hittar din video när de tittar på liknande videor.

Innan du börjar kategorisera dina videor är det viktigt att förstå att processen inte är helt enkel. Faktum är att du måste ta reda på vad som fungerar bra för varje kategori. Tänk på vilka de bästa skaparna är inom kategorin och vad de gör bra. Fundera på om det finns mönster mellan publiken i liknande kanaler som lägger upp videor inom en viss kategori.

Du vill se till att du kategoriserar din video på rätt sätt så att du kan få bästa möjliga resultat. Var inte för vag och sikta på den kategori som verkar fungera bra för just din nisch. Gör lite forskning om kategorin innan du väljer den.

Lägg till kort för att öka din kanals tittarsiffror

Har du lagt märke till de genomskinliga staplarna på videor som ber dig att prenumerera? Det kallas för ett kort. Det är i princip ett förformaterat meddelande som visas under en video, oavsett om du är på en stationär eller mobil enhet, för att hjälpa till att marknadsföra din kanal eller ditt varumärke. Det är otroligt praktiskt för att leda människor till andra videor eller resurser medan de redan är engagerade i ditt innehåll. Så hur lägger du till kort i dina videor?

Du kan lägga till upp till 5 kort i en video. Det finns sex huvudtyper av kort som du kan lägga till. Det är bland annat kanalkort för att leda tittarna till en annan kanal, fan funding för att be om stöd för att skapa mer innehåll, donationskort för att samla in pengar för en ideell organisation, video- eller spellistkort för att länka till andra videor eller spellistor, omröstningskort för att ställa frågor/aktivera röstning och slutligen länkkort för att leda tittarna till en extern webbplats.

Utnyttja möjligheten att lägga till kort i dina videor. Om du vill förbättra dina placeringar kan du använda video- eller spellistkorten för att få fler visningar av dina andra videor. Du kan också lägga till en slutskärm, som visar liknande information men erbjuder lite mer visuellt tilltal.

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)