Sökmotoroptimering

De bästa tipsen för on-page SEO för synlighet i sökmotorer

När du försöker optimera din webbplats för sökmotorerna kan du känna dig överväldigad av mängden råd som finns om on-page och off-page SEO. Chansen är stor att du redan har några nyckelord i åtanke som du vill att din webbplats ska rankas för, så vad behöver göras för att se till att du dyker upp på första sidan i sökresultaten? Lyckligtvis är det lättare än du kanske tror att rankas för de sökord du har i åtanke. Det kräver lite hårt arbete och ansträngning, men när du väl har förstått grunderna kommer du att kunna säkerställa större synlighet i sökningarna.

Låt oss börja med exakt vad on-page SEO är. I huvudsak hänvisar on-page sökmotoroptimering till praxis att optimera enskilda webbsidor med målet att se till att dessa webbsidor rankas högre i sökmotorerna. Medan off-page SEO hänvisar till aktiviteter och/eller saker du gör utanför din webbplats, till exempel länkar och andra externa signaler, hänvisar on-page SEO till aktiviteter och/eller saker du gör inne på din webbplats, till exempel att ändra innehållet eller HTML-koden på en sida.

Nu när vi har gått igenom exakt vad on-page SEO är, får du här 30 on-page SEO-tips som hjälper dig att uppnå bättre sökbarheten:

Tips för SEO på sidan för att öka synligheten i sökningar

Utför SERP-undersökningar

Gör en snabb sökning med ett av dina vanligaste sökord för att se vilka de mest relevanta resultaten är för just den termen eller frasen. Gå igenom de första resultaten som dyker upp och titta på sidorna. De har gjort något rätt för att hamna på första sidan i sökmotorn, så uppmärksamma webbadressen, titeln och all annan relevant information. Därefter letar du efter eventuell saknad information som du kan tillhandahålla. Försök att vara ännu noggrannare än vad som står på första sidan.

Kontrollera din Meta Robots Tag

Meta-robotstaggen är en särskild bit HTML-kod som talar om för robotar (eller sökmotorer) om de ska indexera innehållet som finns på den aktuella sidan eller inte. Om detta talar om för dem att de inte ska indexera det innehåll som finns på den specifika sidan kommer den inte att visas i sökmotorerna och den kommer inte att genomsökas efter eventuella länkar. Google och andra sökmotorer kryper regelbundet igenom webbplatser för att avgöra vilka nyckelord de är relevanta att ranka för, så se till att din meta robots-tagg tillåter krypning.

Beskriv din nyckelordsstrategi

Du har förmodligen redan några nyckelord i åtanke, men det är viktigt att ha en djupgående nyckelordsstrategi där du först och främst identifierar din målmarknad. Tänk på deras intressen, demografi och annan viktig information så att du förstår vem du riktar dig till. Segmentera sedan din marknad i kategorier utifrån behov. Personer som surfar kommer att söka efter andra termer än personer som är redo att köpa. Slutligen ska du ha röstsökningar i åtanke. Dessa görs oftare med frågor.

Kontrollera din Robots.Txt-fil

I likhet med din meta robots-tagg är robots.txt-filen en textfil som talar om för sökmotorerna vilka sidor på din webbplats som ska kryssas och vilka sidor på din webbplats som inte ska kryssas. Du vill försäkra dig om att det inte finns några webbadresser som förbjuder krypning på din webbplats. Se dessutom till att alla webbadresser som du vill rangordna finns med på din webbplatskarta, eftersom detta kommer att göra stor skillnad.

Titta på din URL-struktur

När du publicerar innehåll ska du alltid titta på din URL-struktur för att se till att den är kort och koncis utan att sakna det viktigaste nyckelordet som du försöker ranka med på just den sidan. Googles algoritm föredrar faktiskt URL:er med 3-5 ord, så håll den enkel och korrekt när det gäller vad sidan faktiskt handlar om. Du vill inte lägga till ett nyckelord i en URL som inte har något att göra med innehållet på den sidan. Google letar efter sammanhang och/eller relevans.

Lägg till relevant Schema Markup

Schema-markering är en typ av mikrodata som kan läggas till på en webbsida – vilket skapar en förbättrad beskrivning eller ”rich snippet” som visas i ett givet sökresultat. När det är möjligt ska du lägga till relevant schemamarkup för att låta sökmotorerna veta vad din sida handlar om. Detta är viktigt för att ge sidan ett sammanhang som hjälper sökmotorerna att förstå den. När du ändå håller på, se till att din webbplats är HTTPS – SSL-säker.

Använd rena titeltaggar

I likhet med webbadresser kryper sökmotorerna igenom titeltaggar för att avgöra webbsidans syfte. Google och andra sökmotorer tittar på titeltaggar för att hitta nyckelord som ger dem en inblick i vad sidan handlar om. Typiskt sett kommer de resultat du ser vid en viss sökning att hämtas direkt från webbplatsernas titeltaggar. Du bör sträva efter att inkludera ungefär 2-3 nyckelord i din titel och hålla resten av texten övertygande så att folk faktiskt vill klicka på den.

Sprid interna länkar över hela din webbplats

Låt oss säga att du är ett kafé. Försök se till att interna sidor är länkade till andra interna sidor på din webbplats. Till exempel bör en artikel om ”hur man rostar det bästa kaffet” ha en intern länk till dina kaffebönor. Ditt första steg i artikeln kan vara ”välj de bästa kaffebönorna” med en länk till din egen sida som visar upp dina kaffebönor till salu. Google kommer att kunna få en bättre inblick i vad du erbjuder om det är tydligt på hela din webbplats.

Använd H2-taggar när det är möjligt

Alla dina underrubriker bör göras i H2-text. Detta bidrar till att göra ditt innehåll lättare att läsa för slutanvändare samt för sökmotorerna som kryper igenom. Du vill att din webbplats ska vara lättare att läsa för slutanvändare eftersom detta kommer att minska din avvisningsfrekvens (den procentuella andelen personer som lämnar webbplatsen kort efter att ha kommit till den.) Se till att du använder ditt målnyckelord så mycket som möjligt i dina H2-taggar. Men naturligtvis ska du hålla det relevant och inte överdriva det så att det inte ses som ”keyword stuffing”.

Håll WCAG 2.1 i åtanke

WCAG 2.1 är de senaste riktlinjerna för tillgänglighet till webbinnehåll. Se till att du har dessa riktlinjer i åtanke eftersom de inte bara säkerställer att din webbplats är tillgänglig för personer med funktionshinder, utan också gör den mer användarvänlig, vilket leder till en högre sökrankning. Många av riktlinjerna hjälper till med SEO, men viktigare är att de bidrar till att slutanvändarna får en positiv upplevelse på din webbplats. Detta minskar naturligtvis din avvisningsfrekvens och ökar oftast din konverteringsfrekvens. Kom ihåg att en responsiv design som fungerar på mobila enheter är viktig.

Var uppmärksam på metabeskrivningar

I huvudsak är metabeskrivningar små textbitar som kortfattat beskriver en viss sidas innehåll och vad den handlar om. Google använder ibland metabeskrivningen för en sida i sökresultaten eller väljer en textbit från sidan som är mer relevant. Google har ökat den maximala beskrivningsmängden från 160 till 320, så dra nytta av detta och se till att du ger en fullständig sammanfattning av sidan i metabeskrivningen.

Se till att dina videor är optimerade

Om du inte använder videor är det dags att börja. Det finns många typer av önskade medier som du bör införliva på din webbplats, inklusive bilder, video och olika former av innehåll. Allt innehåll bör vara optimerat. För videor innebär detta att de måste vara lättförståeliga och indexerade. Var uppmärksam på din videotitel, inkludera en fullständig beskrivning som använder dina nyckelord, välj en relevant miniatyrbild och använd förstås undertexter för att se till att alla användare kan se dina videor.

Kontrollera din sidhastighet

Sidans hastighet förväxlas ofta med ”webbplatsens hastighet”, men det finns en skillnad. Sidans hastighet beskrivs mer korrekt som ”sidans laddningstid” snarare än webbplatsens totala hastighet. Google har uppgett att sidans hastighet är en av de signaler som används för att rangordna sidor, så se till att dina sidor laddas snabbt. Detta kan först och främst göras genom att använda ett pålitligt webbhotell. Förutom det bör du kontrollera att du använder CDN:er och komprimerar bilder när det är möjligt.

Skriv långformat innehåll

Du kanske tror att människor är mer intresserade av kortformigt innehåll som ger dem vad de behöver så snabbt som möjligt, men i vår tid finns det så mycket information som är lättillgänglig. Människor vill ha innehåll som ger dem all information de behöver på ett och samma ställe. De vill få svar på sina frågor utan att behöva läsa flera olika webbplatser. Som en allmän regel bör du sträva efter 2 000 ord. Dela upp det med H2-taggar och punkter för att göra det lättare att smälta. Som en extra bonus tenderar längre inlägg att locka till sig fler backlänkar än kortare inlägg. Kom ihåg att lägga till knappar för social delning i varje inlägg!

Håll ditt innehåll färskt och uppdaterat

När vi ändå är inne på ämnet innehåll, se till att det är färskt och uppdaterat. Gå igenom ditt innehåll minst en gång om året och gör uppdateringar där det behövs för att se till att du ger dina läsare den mest användbara informationen. Det kan innebära att du ändrar några fakta eller lägger till några nya backlänkar till mer relevant information. Google kommer att notera detta och ranka dig lite högre på grund av dina ansträngningar.

Använd modifieringsord i titlar och nyckelord

Du använder rätt titlar och nyckelord, men glöm inte bort att många sökare använder long-tail keywords. Det är här som modifieringsord kommer till nytta. Ord som ”bästa” eller ”guide” kan vara till hjälp för att se till att du hittas när någon söker efter ett longtailnyckelord som är relevant för vad du tillhandahåller i form av produkter och/eller tjänster. Ett kafé kan till exempel försöka rankas för sökordet ”kaffe till salu”, men någon söker troligen också efter ”bästa kaffet till salu”.

Inkludera ofta/allmänt ställda frågor

Detta tar inte mycket tid eller ansträngning, men det är otroligt värdefullt eftersom sökmotorerna börjar leta efter innehåll som specifikt svarar på frågor. Faktum är att inkludera ofta/allmänt ställda frågor också kan hjälpa dig att få featured snippets. Moz Keyword Explorer är ett bra ställe att börja på för att hitta de vanligaste frågorna för en viss sökordsterm, men du kan också prata med dina prospekt och kunder för att få en uppfattning om vilka frågor de har som kommer till ditt företag.

Glöm inte bort Alt-taggar och beskrivningar av bilder

Även om det är bra att ha olika former av media på din webbplats vill du inte glömma bort alt-taggar och beskrivningar av bilder. Dessa gör det möjligt för sökmotorerna att förstå syftet och utseendet för en viss bild som finns på sidan. Om bilden inte laddas korrekt har slutanvändarna dessutom fortfarande en uppfattning om vad bilden ska vara. Personer med funktionshinder som begränsar eller helt tar bort deras förmåga att se kommer också att kunna förstå vad bilden är. Lägg alltid till det nyckelord du försöker ranka för i bildbeskrivningen.

Lägg till en sammanfattning på varje sida

Närhelst det är vettigt, lägg till en sammanfattning på sidan! Många webbutvecklare eller ägare underskattar kraften i sammanfattningar, men många sökmotorer letar ofta efter dem. Faktum är att Google ibland använder sammanfattningar som tillhandahålls på sidan som en featured snippet. En sammanfattning gör inte bara ditt innehåll lättare att smälta för slutanvändare, utan gör det också mer tillgängligt för sökning.

Inkludera Schema Snippet för granskning på din webbplats

Med review schema snippet kan du visa upp utdrag av recensioner eller betyg, vilket är bra för att öka din trovärdighet hos dem som kommer till din webbplats. Dessutom, om du genererar färska recensioner regelbundet kommer sökmotorerna att ranka dig högre eftersom de vet att du är relevant. Om du inte är säker på hur du samlar in recensioner kan du kolla in några plattformar för att generera recensioner. Alternativt kan du helt enkelt be dina kunder att lämna en recension på Google.

Tänk på TF-IDF

TF-IDF, även känd som term frequency-inverse document frequency, är en term som speglar hur viktigt ett ord är för ett dokument i en samling. När vi talar om SEO avser detta hur många gånger en viss term hittas på en sida dividerat med antalet gånger den nämns någonstans. I grund och botten vill du se till att din sökterm hittas ofta på din webbplats jämfört med andra. Återigen, gör detta utan ”keyword stuffing”.

Gör några utgående länkar

Utåtriktad länkning är en viktig del av varje bra SEO-strategi. Se till att du länkar till trovärdiga källor, och när det är möjligt, länka dina sökord till ett mycket trovärdigt inlägg om just det ämnet. Som en extra bonus kommer detta att uppmuntra dessa källor att länka tillbaka till dig.

Dra nytta av LSI för relevans

LSI eller LSA, som vanligtvis kallas latent semantisk indexering, är en teknik där du talar om ämnen som ofta är relaterade till dina nyckelord. Om du till exempel talar om ditt kafé kan du också skriva en artikel om 10 sätt att förbli produktiv när du arbetar utanför huset.

Använd ett naturligt språk som är lätt att förstå

Försök att skriva på ett naturligt språk som är lätt att förstå. Om ämnet inte kräver ett mer avancerat och komplicerat språk, sträva efter att se till att alla med en läsnivå på nionde klass skulle kunna förstå texten. Detta bidrar till att slutanvändarna stannar kvar på sidan i stället för att lämna den snabbt – vilket ökar din avvisningsfrekvens när de gör det. Du vill ha en låg avvisningsfrekvens för att hjälpa dig att placera dig väl.

Sikta på att klara Flesch-Kincaid läsbarhetstestet

Detta är ett läsbarhetstest som är utformat för att avgöra hur lätt eller svårt en viss passage är att förstå. Det finns verktyg på nätet för att köra din text genom detta läsbarhetstest. På samma sätt som i punkten ovan vill du att ditt innehåll ska vara lätt att förstå. Ju lättare det är att läsa, desto bättre blir resultaten när det gäller din sökplacering.

Håll ditt innehåll välorganiserat

Se till att ditt innehåll är välorganiserat när det gäller hur det är upplagt. Kan en läsare lätt skumma över texten och få en förståelse för vad sidan förmedlar? Om inte är det förmodligen inte särskilt välorganiserat. Du vill att någon ska kunna läsa sidan snabbt och ändå få svar på alla sina frågor. Detta bidrar inte bara till SEO utan också till att omvandla potentiella kunder till kunder.

Använd adverb i dina titlar

Detta är ännu ett tips som rör innehåll. Börjar du se ett mönster? Innehållet är så otroligt viktigt när det gäller SEO. Det är därför du troligen har hört frasen ”innehåll är kung”. Prova att använda adverb i dina titlar – bäst, recension, checklista, topp osv. Detta kommer att hjälpa dig att uppnå en högre klickfrekvens eftersom din titel kommer att vara mer övertygande för dem som skummar igenom sökresultaten.

Sätt ditt viktigaste nyckelord i inledningen

Ditt viktigaste nyckelord bör användas minst en gång inom de första 100-150 orden på en viss sida eller blogg. Detta är sannolikt något som kommer att ske naturligt av sig självt, men det är en viktig tumregel att ha i åtanke när du skriver ditt innehåll.

Samla information från de tre första resultaten

Gör en sökning på ditt viktigaste sökord och ta en djupgående titt på de tre första resultaten. Vad har de gemensamt? Finns det några relevanta nyckelord som de alla använder? Är de alla formaterade på ett liknande sätt? Se om du kan ta de bästa delarna av alla tre sökresultaten och arbeta in dem i ditt eget innehåll/din egen sida.

Var medveten om algoritmförändringar

Detta är troligen det svåraste tipset att följa. Särskilt Googles algoritm tenderar att ändras ofta. Faktum är att de lanserade en uppdatering av sin algoritm i juni 2019. De har en lång historia av att uppdatera sin algoritm regelbundet och oväntat, så se till att du håller dig uppdaterad.