Förbättra din SEO genom att köpa länkar

Att arbeta med SEO, för att därigenom nå bättre positioner på Google, handlar om att förbättra allt från text och navigering till webbsidans hastighet och dess inlänkar. Det är ett brett arbete som bygger på flera ben. Ett av de viktigare benen är inlänkar, dvs länkar som pekar mot din webbplats.

Vad finns för fördel med att köpa länkar?

Det går att ranka högt på Google utan länkar till en webbplats – men inte om du har konkurrens. Det krävs helt enkelt länkar för att få en bra position i sökresultatet. Vägen till att få dessa länkar kan se mycket olika ut. Det går exempelvis att skapa så intressant material på webbplatsen att läsarna länkar dit från sina egna bloggar m.m. Men det kräver då stort arbete med innehållet utan någon garanti finns att länkar verkligen kommer till webbplatsen.

Köp länkar till lågt pris här!

Att köpa länkar är därmed ett enklare, snabbare och mer planerat sätt att tillföra länkstyrka till webbplatsen. Därmed inte sagt att den ena vägen behöver utesluta den andra.

Vad är skillnaden på att köpa eller hyra?

Det är idag både vanligt med köplänkar och hyrlänkar. Med köplänkar menas att du betalar en fast avgift varpå länken läggs upp på vald domän. Den ligger sedan kvar där permanent. Orsaken att de tas bort är enbart att domänen förfaller, blir hackad eller att det på annat sätt verkar vara missgynnande att ha länk därifrån.

Med hyrlänkar menas att en summa betalas per år för att länken ska finnas kvar. Det år du inte fortsätter hyrperioden kommer de tas bort och därmed kommer den totala länkstyrkan till din webbplats att försämras.

Var kan du köpa eller hyra länkar?

De flesta som bloggar vet att det finns ett värde för företag att få en länk från deras blogg. Genom att kontakta dem och fråga om pris och upplägg kommer de snabbt ge ett prisförslag. Däremot brukar de vara mycket noga med vilka de säljer länkar till och hur detta ska presenteras på bloggen. Många vill exempel att inlägget i detta fall ska utmarkeras med att det är skrivet ”i samarbete med” det företag som köper länken.

Ett annat alternativ är att kontakta SEO-bolag vars uppgift är att hjälpa sina kunder att synas bättre på Google. De har tillgång till hundratals domäner och bloggar och kan därmed lägga länkar på de sidor de anser skulle vara bäst utifrån kundens behov. När köp av länkar sker från SEO-bolag handlar det oftast (inte jämnt) om hyrlänkar. Bolaget analyserar din webbplats och avgör vilka länkar som är bäst för att påverka rankingen på Google mest fördeaktigt. I detta fall är det alltså bolaget, och inte du som kund, som väljer länkarna.

Ytterligare en väg är att annonsera på forum så som SEO-forum.se eller Wn.se. På dessa forum finns medlemmar som ofta jobbar med SEO och därmed både säljer och köper länkar till sina projekt. Här får man alltså själv avgöra vilka länkar som önskas.

Bygga länkar själv – eller med hjälp?

Frågan är alltså inte om länkar behövs eller inte – utan hur de ska skaffas. Väljer du att köpa länkar kommer även frågan om du ska köpa dem själv eller anlita ett företag som gör detta (SEO-bolag).

Fördelen med att köpa länkar via SEO-bolag är minst två. För det första har de tillgång till stora nätverk av domäner och bloggar vilket gör att de lätt kan placera ut länkar utifrån vad de anser vara bäst. Dessutom har de en större kunskap är de allra flesta gällande vad man ska tänka på vid länkning och därmed vad som ger bäst resultat. Fördelarna handlar alltså om enkelheten. Däremot så kostar det mer.

Vill du köpa länkar på egen hand måste du själv värdera varje länk och avgöra om den skulle ge någon kraft till din sida samt vad den är värd att betala för. Däremot har du total kontroll över ditt länkarbete och kan välja helt utifrån dina åsikter om SEO.

Det kan delvis liknas med att köpa en färdig lekstuga med inredning och allt eller bygga en själv. Bygger du själv behöver du ha kunskapen och köpa materialet själv – men du kan bygga helt utifrån egna åsikter och vilja. Priset blir även lägre om man bygger själv eftersom en del av den tjänst som SEO-bolagen erbjuder just handlar om att ta hand om ”allt”.

Har du inte kunskapen, eller intresset att lära dig, om länkbygge bör du inte göra det på egen hand. Det finns då stor risk att du skadar din webbplats mer än förbättrar dess SEO.

Vilka länkar ska man köpa?

Många tror att antalet inlänkar är det mest avgörande i länkbygget. Så var det också för ett tiotal år sedan – men inte längre. Idag är det betydligt viktigare att välja rätt länkar och anpassa länkbygget mot hur man överlag byggt själv webbplatsen.

Exempel på saker som avgör om länken kan anses vara bra eller inte är:

  • Relevans – Kommer länken från en sida som är relevant gällande innehåll?
  • Styrka – Hur stark länkstyrka har sidan?
  • Placering – Länkar som läggs i nyskriven text värderas högre än om den bara placeras ut i efterhand. Länkar i footern brukar generellt anses vara negativa.
  • Uppdatering – Länkar från sidor som uppdateras regelbunden anses vara bättre.

Kom ihåg att synen på hur SEO ska utföras varierar relativt mycket mellan olika SEO-bolag. Detta gäller inte minst just hur man ska jobba med länkbygge. Bli därför inte förvånad om du får olika svar när du kontaktar företag för offerter.

Om man jämför antalet gånger Google-cheferna varnar för länkar med antalet gånger som andra faktorer som kan påverka sökmotorernas placering får de förstnämnda orättvist mycket uppmärksamhet. Har du tänkt på varför?

Google tränar naturligtvis algoritmerna för att hitta backlinks som är betalda, men samtidigt blir det allt svårare.

Här är skälet. Endast ett mycket litet antal byråer bygger numera länkar från spamsajter. De flesta av de länkar som byggs är kontextuella.
Länkar byggs inte bara i utbyte mot pengar eller en annan länk, utan det finns också djupare affärsförbindelser som Google eller någon annan sökmotor från och med nu inte kan tyda.

Tycker du inte heller att det är en del av marknadsföringsstrategin att få ditt varumärke att göra sig hörd på flera olika plattformar? Så om du verkligen vill uppnå maximal nytta av dina marknadsföringsaktiviteter måste du definitivt göra dessa steg. Googles chefer säger att högkvalitativt innehåll naturligt kommer att ge fler länkar. På ett sätt är detta den största lögnen som kräver omedelbar avtäckning. Hur är det ens möjligt att få en naturlig länk när folk inte kan hitta innehållet?

Det är då vi måste förlita oss på betalda kampanjer. Att bygga backlinks från högkvalitativa webbplatser med högt trafikvärde måste betraktas som en kampanjstrategi för att få en första knuff. För att innehållet ska få några visningar måste utgivaren nå ut till flera webbplatser inom nischen och dela länken på ett sätt som ger respons. Detta kallas uppsökande strategi och slutresultatet av denna strategi är att få en länk tillbaka och hänvisande webbplatstrafik från en webbplats där din målgrupp folkar.

Men har du tid att göra detta?

Om du ska fokusera på att bygga länkar bakåt genom att göra manuella bloggare outreach, förbered dig på att ägna 4-5 timmar av din tid varje dag åt det. Eller så kan du också anlita interna resurser för att göra det.

Men om dessa interna resurser inte gör uppsökandet på ett taktfullt sätt kan du bara få negativa svar.

Så, varför ta den där ojämna vägen när du kan få hjälp av experter och köpa kvalitetsbacklänkar som byggs med hjälp av en 100 % manuell strategi för uppsökande verksamhet?

Den här artikeln är en guide till hur man köper länkar. I den får du veta mer om processen för länkköp, hur man köper SEO-baklänkar, var man köper länkar och vad det kostar att köpa baklänkar.

Vad är köp av länkar?

Om du vill köpa högkvalitativa backlänkar till överkomligt pris måste du först förstå processen för länkköp och vad det egentligen är.

Varför ska du överväga att köpa länkar?

Man skulle kunna hävda att den främsta anledningen till att du vill köpa backlinks är att alla coola ungdomar gör det, men det är inte den enda anledningen till att du bör besluta dig för att köpa kvalitetsbacklinks.

De andra skälen till att köpa länkar är följande:

Allt fler företag köper länkar, nu mer än någonsin. Och detta kan inkludera dina konkurrenter
Whitehat-strategier för länkbyggande, som t.ex. uppsökande av bloggare och gästpostning, används av företag av alla storlekar.
I takt med att kostnaden för att köpa länkar ökar, ökar också antalet företag som köper och tar steget till att ta det internt.

Sammantaget är det värt att notera/upprepa det faktum att mycket har förändrats när det gäller att köpa länkar, där den största förändringen är det faktum att Googles algoritmer har blivit oerhört smarta när det gäller att räkna ut vilka länkar som är relevanta och irrelevanta.

Därför måste du, även om du vill köpa kvalitetsbacklänkar för att öka antalet upvotes på din webbplats, vara försiktig eftersom du inte kan köpa vilken länk som helst och förvänta dig framgång.

Men det är inte allt; det finns en risk för att man ägnar sig åt svart hat-linkbyggande om man väljer fel SEO-byrå. Med detta slutar det med att du får länkar av låg kvalitet till din webbplats.

Detta är en stor risk, och om Google identifierar att du fått betalda länkar av låg kvalitet kan du lätt straffas för brott mot Googles riktlinjer. Även om det är skrämmande och förvirrande måste du tänka på det så här – oavsett vilket tillvägagångssätt du använder för att få backlänkar till din webbplats köper du fortfarande länkarna, på ett eller annat sätt.

Så för att du ska kunna köpa de bästa backlänkarna på rätt sätt måste du vara smart och följa den här guiden.

Och även om Google blir smartare på att räkna ut hur olika företag köper backlänkar eller de köpta länkarna, är sanningen den att Google lätt ignorerar det sätt genom vilket du fick backlänkarna om de kan hitta relevans.

  • Bortsett från risken för straff från Google finns det andra skäl för att köpa länkar:
  • Enkelt uppsökande arbete – Det tar mycket tid och pengar att nå ut till de webbplatser som du vill länka länkar till, men det är lättare att hitta byråer som redan har byggt upp relationer med sådana webbplatser och som gör uppsökande arbete för din räkning.
  • Du får snabbare resultat – Med processen för länkköp får du dina inlägg publicerade på genuina webbplatser av högsta kvalitet som förmedlar länkjuice snabbare.
  • Konkurrensfördel – Dina konkurrenter gör det också, och det är vanligt att webbplatser överlämnar länkbyggandet till byråer.
  • Det viktigaste att tänka på när du överväger att köpa inlänkar är att den viktigaste egenskapen hos backlänkarna är länkens relevans.
  • Det betyder att du måste köpa de länkar som är mest relevanta för din webbplats.

I slutändan bryr sig Google om länkarnas kvalitet och relevans, vilket är anledningen till att de flesta webbplatser med irrelevanta, spammiga och lågkvalitativa länkar ofta är de som straffas av Google. Så om du undviker dessa tre typer av länkar kommer du inte att hamna på Googles fel sida.
Hur mycket kostar backlänkar?

Generellt sett skiljer sig kostnaden för att köpa backlinks från en webbplats till en annan. Du måste dock vara uppmärksam på vem som säljer länkarna. Skuggiga byråer ger dig backlinks som ofta köps från PBN:er, mäklare, webmasters och forum. Sådana backlinks kommer oftast att utsätta din webbplats för risker. Därför måste du överväga att köpa länkar som byggs genom manuellt uppsökande arbete.

Nu när du vet vad du kan köpa, hur mycket kostar länkar?

Tja, den sorgliga sanningen är att vi inte har något specifikt svar på detta, främst eftersom kostnaden för att köpa backlinks varierar kraftigt och det finns många överväganden som du måste ha i åtanke. Du kommer dock att bli glad att veta att vår prissättning är ganska transparent, och du kan se kostnaden för våra auktoritetslänkar, liksom de mätvärden som används.

Faktorer som påverkar kostnaden för länkar

Innan du köper länkar måste du komma ihåg att det finns olika faktorer som spelar in när det gäller kostnaden för den eller de länkar du behöver för din webbplats/ dina webbsidor. För att du ska vara på den säkra sidan och för att göra processen med att köpa länkar smidig måste du ta hänsyn till följande faktorer.

Typ av webbplats – Beroende på vilken typ av webbplats du vill att byråerna ska nå ut till kan priset öka eller minska. De flesta webbplatsägare vill ha länkar från webbplatser med hög organisk trafik.

Att göra uppsökande verksamhet på sådana webbplatser tar dock mycket arbete och priset på länken kan öka. För det mesta är det här förtjänade länkar, och dina pengar går till den ansträngning som uppsökarteamet gör för att bygga upp en kontakt med webbplatsägaren.

Om du å andra sidan letar efter länkar från webbplatser som är listade utifrån SEO-mått skiljer sig priset åt beroende på vilket auktoritetsmått du väljer.

Innehållet (kvalitet) – Webbplatser med hög trafik är kräsna när det gäller kvaliteten på innehållet. Oftast letar de efter innehåll som är skrivet av experter och de tenderar att publicera det med en äkta författarbiografi. Sådant innehåll är dock inte billigt. Om du dessutom vill ha en författare med engelska som modersmål kan kostnaden öka ytterligare.

  1. Varumärkesstyrka – Om du har ett starkt varumärke kommer du att spara mycket pengar i processen för länkköp och länkbyggande. Så om du redan har en stark närvaro på nätet kommer du att märka att det blir lättare för dig att få svar från de andra varumärken som du försöker nå ut till. Dina e-postmeddelanden kommer att besvaras snabbare och oftare, och detta resulterar i snabba erbjudanden från de värdefulla partnerna på din lista.
  2. Kreativ kontroll – Länkköpsprocessen påverkas av hur mycket kreativ kontroll ditt varumärke har. Med detta menar vi att ditt varumärkes integritet måste vara på en avundsvärd nivå. Och i takt med att listan över standarder för de godtagbara webbplatserna ökar, vilket sker när varumärken vet att de är på topp, måste du se till att ditt varumärkes integritet alltid skyddas.
  3. Kvaliteten på länkarna – Detta är den andra faktorn som påverkar kostnaden för länken och processen för länkköp. Äldre webbplatser med utmärkta länkmetriker är naturligtvis dyrare, och det är också svårare att pitcha för dessa företag.
  4. Förutom att de vet att de är värdefulla varumärken har de flesta äldre webbplatser strikta gränser för hur många utgående länkar de kan bygga varje månad. I de flesta fall finner man att dessa varumärken redan sitter på backlogs från många andra varumärken som letar efter backlinks från detta enda etablerade varumärke.

Bransch – Detta är den andra faktorn som påverkar kostnaden för att köpa backlinks. Även om vissa branscher kommer att locka till sig mycket webbplatstrafik från webbplatser som vill köpa backlänkar, är det svårt och dyrt att arbeta med vissa av dessa varumärken eftersom de redan har många erbjudanden. Ett exempel på detta är finansbranschen, närmare bestämt de högst rankade finansbloggarna.

Byrå- och interna kostnader – Om SEO-kampanjen sköts av SEO-byrån som gör tjänster för länkbyggande måste du betala en avgift för de länkar de bygger. Vanligtvis är detta mindre än den kostnad som uppstår när du anställer interna resurser för att köpa backlinks och bygga länkarna på egen hand.

Innan du köper länkar är här några viktiga överväganden att tänka på;

Dina länkar kan byggas med hjälp av flera källor och partners som är spridda över hela världen.
Det finns många människor som är inblandade i processen – uppsökande experter, skribenter, förläggare är några av dem.
Eftersom byråerna har att göra med tredjepartswebbplatsägare kan de inte försäkra dig en bestämd TAT (Turnaround time). De flesta byråer har dock en typisk TAT på tre veckor beroende på hur många länkar du vill bygga.
Se till att du får do-follow-länkar eftersom många webbplatser väljer NoFollow-alternativet för utgående länkar.

Här är checklistan som du måste använda innan du köper länkar:

Kontrollera länkkvaliteten – Bra SEO-byråer ger dig flera alternativ att välja mellan. Du kan bestämma länkens kvalitet från olika paket och det rekommenderas alltid att välja länkar från webbplatser med hög auktoritet för snabbare resultat.
Kör en checklista för backlink-kvalitet – Håll utkik efter följande: Följ 3P:s, om varumärket eller URL:n visas i Googles sökning, och det bör inte finnas några bindestreck i domännamnet.
Du måste också tänka på de kvalitativa och kvantitativa kriterierna. Undvik webbplatser som har följande: gratis stockfotografier, skriv för oss, innehåll av billig/mycket hög kvalitet, skissartade uppgifter om författarna, onaturliga o/b-länkar osv.
Ställ alltid rätt frågor. Till exempel, kommer du att se länkarna först? Vad har du för relation till det varumärket? Har de en återbetalningspolicy? Vad är deras TAT? Kommer de att dela med sig av några av sina nyligen publicerade verk? Kan de dela med sig av referenser? Finns det några länkgarantier?

Varför ska jag köpa länkar av dig?

Här är de främsta skälen till varför du bör välja vår länktjänst

Vi följer en 100 % manuell strategi för uppsökande bloggare för att bygga länkar.
Vi har interna resurser för att uppfylla stora volymer av beställningar för länkbyggande.
Vi hjälper 50+ byråer att bygga länkar för sina kunder genom en vitmärkt process.
Vi har en metriskt driven strategi för att välja domäner.
Vi har för närvarande en inventering av 50 000+ webbplatser som tillgodoser alla olika nischer, inklusive din.
Vi fokuserar endast på kvalitetslänkar. Vi kommer inte att sälja länkar av låg kvalitet till dig.
Vi står fast vid vårt varumärke och våra produkter; vi är här på lång sikt.
Alla våra backlinks och SEO-produkter är 100 % white-hat.
Våra priser är överkomliga och oslagbara.

Slutsats om att köpa länkar

Att köpa länkar kan bryta eller göra ditt varumärke, men du måste se till att du följer reglerna och gör rätt för ditt varumärke. Undvik länkar av dålig kvalitet, bryt inte mot reglerna och riskera att bli straffad av Google, undvik spammiga utgående länkar/ankringstexter och se till att länkarna och relevanta. Du måste också bedöma de länkar du har i åtanke mot dina fastställda minimikriterier – hög DA, välj Dofollow-länkar och inga No Follow-länkar för att se till att du överför länkjuice, gör kvalitetskontroller av backlänkarna och ställ rätt frågor till leverantörerna.

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)