Det har blivit allt viktigare att synas bra i sökmotorerna, och då framför allt i den idag överlägset dominerande sökmotorn Google.

Google erbjuder alla webbplatsansvariga ett annonsverktyg kallat ”AdWords”, vilket enkelt uttryckt är en annonseringsform där du köper dig en attraktiv plats på träfflistans förstasida. AdWords utgör kort sagt en praktisk annonseringsmöjlighet för dig som vill garanteras bra synlighet i sökmotorn vid en viss sökfras.

AdWords-länkar brukar vanligen visas som en separat lista till höger om, eller strax ovanför, den normala träfflistan (den så kallade SERP:en eller ”organiska träfflistan”).

Den stora fördelen med AdWords-annonsering är att du enkelt når potentiella kunder och besökare genom att din annons syns exakt i det ögonblick som de efterfrågar en viss produkt eller tjänst. Som AdWords-annonsör betalar du dessutom enbart när någon väljer att klicka på din annons/länk.

Målgruppen där din AdWords-annons kommer att visas är med andra ord redan intresserad av de produkter eller tjänster som du tillhandahåller. Samtidigt har du chans att själv avgöra om din annons ska visas lokalt, regionalt eller kanske internationellt.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)