Avstötning, eller ”avvisningsfrekvens” (på engelska ”bounce rate”), är ett mått på hur många användare som besöker en viss sajt men som sedan lämnar sidan utan att ha gått vidare till några andra sidor.

Det kan vara värt att hålla ett extra öga på just avstötningsfrekvensen för din sajt, eftersom sidans bounce rate tydligt talar om hur många besökare som tar steget in på webbplatsen men genast vänder om och ”går ut genom dörren” igen.

Är avstötningsfrekvensen oroväckande hög, kan det vara dags att se över varför besökarna inte finner innehållet relevant eller attraherande.

Google har dessutom numera börjat väga in en sidas bounce rate vid beräkningen av rankning. En sida med hög bounce rate rankas följaktligen lägre än en sajt med lägre avvisningsfrekvens.

Att Google rankar en sajt med lägre avstötningsfrekvens högre, bygger på antagandet att en låg bounce rate för en sida tyder på ökad relevans för användaren. Därför är det också av sökmotoroptimeringsskäl viktigt att motverka sådan avstötning.

Sökmotoroptimering | Ordlista
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)