Nyckelord, på engelska ”keyword”, är det eller de ord som används i sökmotorer vid en sökning efter en relevant webbplats. Ur sajtinnehavarens synvinkel utgör nyckelord på motsvarande sätt det eller de ord som bör optimeras emot.

Det kan vara en god idé att noggrant tänka igenom vilka ord och sökfraser som bäst kan tänkas driva trafik till sajten. Vilka sökord bör du synas på? Försök helt enkelt matcha potentiella kunders eller besökares sökningar så bra som möjligt.

När du har funnit de rätta nyckelorden bör du anpassa din sida efter dessa. Det kan till exempel handla om att du lägger nyckelordet/nyckelorden i sidans ”Title” och ”H1”, eller att du ser till att nyckelordet finns med i domännamnet och i inlänkars ankartexter.

Det finns dessutom en speciell meta-tagg för nyckelord (keywords). I denna lägger du alltså in de söktermer som du önskar fokusera på. Värt att nämna är däremot att alla sökmotorer inte lägger lika stor vikt vid meta-taggen för keywords.

Ordlista | Sökmotoroptimering
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)