En sökmotor samlar in och indexerar de webbsidor som dagligen dyker upp som nykomlingar på det alltmer omfattande nätverket av sajter – det vi i dagligt bruk kallar för ”webben”. Sökoptimering innebär att man på olika sätt försöker få en viss sajt att ranka så högt som möjligt i sökmotorns SERP, ”Search Engine Result Pages”.

Allmänt om sökmotorer

Sökmotorernas uppgift är bland annat att hämta in information om de nya sajter som läggs upp mot nätet. Sökmotorerna indexerar sedan de upplagda sajterna och presenterar länkar till sidorna i en särskild rankinglista så fort någon söker på en viss fras.

Google är en stor sökmotorjätte som många använder sig av – dock långtifrån den enda. Bland andra stora aktörer inom sökmotorbranschen kan nämnas Bing (Microsoft) och Yahoo.

Om sökmotoroptimering, så kallad ”SEO”

Sökmotoroptimering, ofta även kallad ”SEO” (Search Engine Optimization) innebär att man med olika medel försöker få en sajt att ranka så bra som möjligt i sökmotorns resultatlista, den så kallade ”SERP:en” (Search Engine Result Pages).

Ofta talar man om ”on page”- respektive ”off page”-optimering, det vill säga optimering direkt på den aktuella sajten (som exempelvis användandet av relevanta nyckelord högt upp på sajten) respektive optimering utanför själva sidan (till exempel i form av inlänkar till sajten).

Det finns många olika sätt att förbättra sin ranking i sökmotorernas resultatlistor. Som en tumregel kan man säga att sökmotorer lägger stor vikt vid sajtens användarvänlighet. Har man en bra utformad och användarvänlig sajt har man därför en bra grund att stå på. Sökmotorer gillar och lyfter fram de sidor som är till stor nytta för läsaren, därför belönas sidor som har ett levande och unikt innehåll.

Är det svårt att sökmotoroptimera?

Både ja och nej. Visserligen kan du med lite kunskap och rätt enkla medel på ett grundläggande sätt sökmotoroptimera sin sajt, så att den syns bättre i sökmotorerna. Men det finns också företag som specialiserat sig på det här med ”SEO”, och som kan hjälpa dig att ranka bättre i sökmotorerna.

Om du inte känner dig hemma med begrepp som ”title, h1, h2 och h3”
eller om du står frågande till hur du ska kunna skaffa fler inlänkar, kan det vara klokt att vända sig till erfarna experter på SEO-området istället. Men tänk på att det viktigaste är en bra utformad och användarvänlig sajt, med ett unikt och föränderligt innehåll. På den punkten kan du förmodligen göra en hel del själv.

Här finns fler artiklar om Sökmotoroptimering

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)