Uttrycket SEO stöter man på så snart man börjar fundera på hur man ska få sin hemsida att synas i sökresultaten. Det är ganska vanligt att den som driver en hemsida vill veta hur man ska hamna på Googles första sida. Man tänker sig nämligen att en placering på den första sökresultatsidan kommer att leda till massiv trafik. På svenska så borde man egentligen kalla detta för SMO, SökMotorOptimering, men som med så mycket annat så behåller man det engelska uttrycket som omfattar arbetet med att öka trafiken till sin hemsida med stor fokus på sökmotorerna. Nu är det dock mycket viktigt att förstå att en första plats hos Google inte nödvändigtvis betyder att man får en massa trafik och även om man får det så kanske det inte leder till ökad försäljning eller aktivitet på ens hemsida.

Den första frågan att ställa sig

Innan man ens börjar med sitt sökoptimeringsarbete så måste man ställa sig en viktig fråga, nämligen varför vill jag synas i Googles sökresultat? Det här kanske låter lite löjligt men det räcker inte med att svara på den frågan med att man vill synas för att få trafik. Det här svaret är alldeles för allmänt och det kommer inte att ge den information som man behöver för att jobba på rätt sätt. Om man till exempel är en låssmed som jobbar i Malmö så är förstås målet att synas för de som söker efter en låssmed i Malmö och inte de som söker för andra delar av landet. Dessutom så är man givetvis intresserad av de som söker efter ens tjänst och inte efter redskap och annat som man inte säljer. Börja alltså med att bena ut vad målet med din SEO är, vem ska hitta din hemsida?

Förstå sökresultaten

När du söker efter något på Google så kommer du att se en sida där det dels listas några förslag i en rosafärgad ton som sedan följs av fler förslag, och du kommer även att se en fristående lista till höger med fler länkar som har med din sökning att göra. Det är viktigt att du förstår sökresultatens upplägg. De rosafärgade förslagen som ligger längst upp är såväl som de som ligger till höger köpta annonser. Det här är inte regelrätt SEO även om man kan använda sig av betalda annonser som en del av sitt SEO-arbete. När man talar om SEO och sökresultat så är det istället de förslag och länkar som kommer under de rosa fälten som är av intresse. Det här är nämligen platser som man inte kan köpa och som är beroende av det arbete man utför med sin hemsida och även med länkning till sin hemsida. Det är alltså bland dessa resultat som man vill hamna för att synas men nu kommer vi återigen till det där med att förstå för vilken typ av sökningar som man ska synas.

Nyckelord är SEO-husets grund

Nyckelord, eller keywords som de kallas på engelska, är otroligt viktiga när man ska förstå sig på SEO. Låssmeden i Malmö måste veta vad folk skriver in i Googles sökruta då de behöver en låssmed i Malmö. Med denna kunskap så går det att bygga upp en hemsida som fokuserar på dessa nyckelord för att förstärka kopplingen och se till att Google och andra sökmotorer förstår att det handlar om en sajt som kan erbjuda det som den som söker behöver. Det här låter ju enkelt nog och det kan man förstås säga att det är, men det är givetvis så att man inte kan bygga en hemsida och fylla den med rätt nyckelord för att sedan hamna längst upp på Googles söksida. Det krävs mer än så. Man måste erbjuda ett verkligt värde!

Börjar man med rätt nyckelord så har man dock lagt grunden för sitt SEO-arbete och man kan fokusera på rätt typ av innehåll och länkar för att öka chanserna till en god placering i sökresultaten. Är man nybörjare så kan det dock vara väldigt bra att få hjälp med detta från proffs som vet vad de gör istället för att riskera sitt goda namn med en hemsida som döms som rena rama skräpet av Google robotar som inte gillar missbruk av nyckelord.

Länkar och sociala nätverk

När man talar om SEO så får man inte missa det där med länkar. När du är ute på nätet så ser du ofta länkar till vissa sajter. Det kan vara reklam eller så kan det vara rekommendationer som ges på bloggar eller i forum. Artiklar har ofta länkar som leder vidare till mer information om ämnet som diskuteras. Länkar är mycket viktiga för Google ser dessa som en slags röst för din hemsida. Ju fler seriösa länkar som du har, desto bättre. Via länkarna så får du givetvis trafik då folk klickar för att få veta mer och samtidigt så fungerar rösten som ett sätt att skjuta dig uppåt i sökresultaten. Det här är en process som kan ta tid och som bör få ta tid. Inom SEO så ska man lära sig att skynda långsamt och att bygga hemsidor och länkar som erbjuder kvalitet. Det här är nämligen det som kommer att hålla i längden och som kan leda till att du på lång sikt kan få en hemsida som anses vara en aktoritet inom ditt område och som därmed alltid ligger bra till i sökresultaten.

Det måste hända något

Det finns mycket att säga om SEO, vad det är och hur det fungerar, och något som man ska komma ihåg är att man måste vara ständigt aktiv om man vill synas online. När sökmotorer ser en hemsida som står still så kommer de till sist att föredra andra sajter som uppdateras med ny information. Man måste inte lägga in nytt material på sin sida varje dag men ett seriöst SEO-arbete bör inkludera regelbundna uppdateringar både av innehåll och av länkar. Länkningen sker ju ofta på ett naturligt sätt då man har fått igång en hemsida som gillas av många men man får se till att arbeta med sin synlighet i olika sammanhang så att aktiviteten inte avtar. En hemsida som är aktiv, som erbjuder ett verkligt värde och som det länkas till från seriösa sidor har goda chanser att synas hos sökmotorerna och vägen till denna situation är precis vad SEO handlar om.

Tillbaka till sidan om sökoptimering

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)