Inom SEO talar man om så kallad optimering i samband med att man arbetar för att en sajt ska ranka bättre i olika sökmotorer.

Optimering, eller mer specifikt sökmotoroptimering, syftar med andra ord till olika metoder för att avancera i sökmotorernas resultatlistor.

Optimering av en sida kan ske via två olika metoder: dels ”on page”, dels ”off page”. ”On page”-optimering innebär arbete direkt på sajten medan ”off page” är söktmotoroptimering utanför själva sajten.

Exempel på ”on page”-optimering kan vara att nämna nyckelord i ”title”, h1-rubriker samt tidigt i texten. ”Off page”-optimering utgörs av arbetet med att skaffa länkar in till den aktuella sajten.

Eftersom sökmotorernas algoritmer för beräkning av olika sidors rankning är och föblir en väl bevarad hemlighet, kommer alla optimeringstips att grunda sig dels på upplevda erfarenheter, men också på rena spekulationer och vilda gissningar.

Några generella grundtankar inom SEO är däremot att sökmotorer – liksom besökare – gillar sajter som är användarvänliga, intressanta, av god kvalitet och har ett fylligt, uppdaterat innehåll.

Ordlista | Sökmotoroptimering
Läs mer om Sökmotoroptimering här!

Anders Gärme
Senaste inläggen av Anders Gärme (se alla)